Каляда на дубе – хлеб і шчасце будзе!
Працуй рупліва, святкуй гулліва, але на ўсё пару ведай.
Беларуская народная прымаўка.
Замест уступу
З даўніх часоў Сонцу, як адзінай крыніцы цяпла і жыцця на Зямлі, розныя народы надавалі пэўнае значэнне: па Сонцу звяралі час, да яго поўнага кругазвароту вакол Зямлі прымяркоўвалі гадавыя календары, а ў нашых продкаў-язычнікаў сонейка ўвогуле ўшаноўвалася як адно з галоўных Бостваў.
Перыяду зімовага сонцастаяння надавалася значэнне часу, калі пачынаў адраджацца на новы віток жыцця Бог-Сонца. І сапраўды, з гэтага часу павя-лічваўся дзень, сонейка з кожным днём усё вышэй падымалася над гарызонтам, набліжала вясновае жыццё, адраджэнне прыроды, якіх з надзеяй чакалі славяне-земляробы. У гэты час у гонар Бога-Сонца ў народзе праводзіліся розныя ўрачыстасці і святкаванні, якія ў славян замацаваліся пад агульнай назвай – Каляды.
Язычніцкія Каляды не мелі дычынення ні да католікаў, ні да праваслаўных. 24 снежня (па новым стылі 6 студзеня) нашы продкі сустракалі Каляду, хутчэй за ўсё Божую Маці Сонца.
Аб гэтым спявалася ў абрадавай песні:
Прыехала Каляда на белым кані.
Яе конік – ясен месячык,
Яе дужачка – ясна зорачка,
Яе пужачка – ясна звёздачка,
Яе вазочак – з тонкага лядку,
Яе кажушочак – з белага сняжку….
Гэты вечар у народзе называюць “багатай куццёй”, бо на стале шмат страў. Але ўсе стравы на першую куццю посныя. Другая куцця адзначалася на шчодры вечар, якраз на Стары Новы год, і вызначалася не толькі багаццем страў, але і вялікай колькасцю скаромнай ежы – смажанага і вэнджанага мяса, каўбас і іншых прысмакаў. І сама каша – куцця – на стол падавалася з маслам або мясам.
18 студзеня беларусы спраўлялі трэцюю куццю, “посную”, або “водапусную”. У гэты вечар гаспадар адчыняў дзверы і праз парог тройчы клікаў: “Мароз, мароз, хадзі куццю есці”. Мароза імкнуліся задобрыць, каб “сцішыў свой сярдзіты нораў”. Да гэтай, трэцяй куцці ў вёсках заканчвалася і хаджэнне калядоўшчыкаў.
У многіх рэгіёнах Беларусі на гэтым Каляды заканчваліся. У некаторых жа мясцінах яны завяршаліся 21 студзеня абрадам “Цягнуць Каляду на дуба”.
…Каб нам калядак нядзель з дзясятак, нашы б пралачкі настаяліся, а мы б, дзевачкі, нагуляліся…
З каляднай песні.
Вечарам 21 студзеня фае раённага Дома культуры пераўтварылася ў самабытную вясковую хату, святочна прыбраную, з прадметамі сялянскага побыту, з імправізаванай печчу. Беларусы – народ гасцінны, таму і зараз шматлікіх гасцей сустракалі тут з музыкай і песнямі. Што за свята надарылася ў будні дзень? Работнікі культуры запрасілі жыхароў горада і яго гасцей на стылізаваны абрад “Каляду на дуба”.
І свае абяцанні спраўдзілі: было весела і цікава, усе быццам на дзівоснай машыне часу патрапілі ў мінулае. Яскрава адчуць яго подых дапамаглі беларускія абрадавыя калядныя песні ў выкананні ансамбля “Крыніца” РДК. Дзяўчаты і ўсе жадаючыя рабілі абрадавую ляльку-Каляду. Займаліся таямнічай справай і нечага чакалі. Мо цуда? Так яно і здарылася! Кожны адгукнуўся на прапанову вядучай загадаць жаданне і завязаць на драўлянай баране каляровую стужачку – каб збылася замова на самае жаданае! Аказваецца, і моладзь, і сталыя – у душы дзеці!
А далей лялька “паплыла” па крузе карагода ўдзельнікаў абраду. Толькі і чуецца ў зале ад кожнага: “Каляду на дуба!” Абышоўшы ўсіх, яна нарэшце па-трапіла да “бабулі” з кашай – куццёй. Цяпер шлях усіх – у гарадскі парк. І тут таксама трэба пець, весяліцца і танцаваць, бо чым лепшы настрой у час провадаў Каляды, тым лепшым год будзе. І людзі падхапілі такі заклік. Гуртам шумна і весела рушылі на вуліцу, пасадзілі “бабку” з Калядой на барану ў вазочак (добра, што снег якраз выпаў) ды павезлі з песнямі, з музыкай заліхвацкай па цэнтральнай вуліцы – Ленінскай. Часам прыпыняліся і ўсе дружна крычалі: “Гу-у-у-у, Каляда на дуба, гу-у-у-у!!!”
Працягвалася дзейства ў гарадскім парку. Ляльку-Каляду прымацавалі на драўляную, увабраную стужкамі барану, а маладыя хлопцы ўзнялі яе на высокае дрэва, каб сядзела Каляда высока і садзейнічала багатаму ўраджаю. Далей карагоды вакол дрэва па ходзе сонца вадзілі, песні спявалі, куццёй частаваліся. Хто хацеў заклікаць поспех у сваё жыццё – абдымаў тое дрэва і штосьці патаемнае прасіў для сябе. А вось і сапраўды збудзецца?!
Паабяцаўшы Калядзе вярнуцца да яе ў наступным годзе, усе рушылі ў раённы Дом культуры. Там іх чакалі выдатныя музыкі, у тым ліку і ўдзельнікі інструментальнага ансамбля “Вечарына” РДК (кіраўнік Лілія Бакалава). І была цудоўная вечарынка з майстар-класам па традыцыйных танцах Клічаўшчыны. Многія пусціліся ў скокі: і хто ўжо ўмее іх танчыць, і той, хто толькі вырашыў паспрабаваць сябе ў гэтай адмысловай справе. Полька, кадрыля, лысы, падыспань і інш., розныя гульні нашага краю – усё гэта падарыла прысутным у гэты вечар непадробную радасць, дапамагло па-новаму зірнуць на сваіх землякоў і сябе, спасцігнуць цудоўныя імгненні.
Кампетэнтна аб важным – з вуснаў кіраўніка аматарскага клуба “Калагод” РДК Жанны Ачыновіч:
– Мы зрабілі стылізаваны абрад, падрыхтаваны па матэрыялах шматлікіх этнаграфічных экспедыцый, якія праводзілі ў розных населеных пунктах раёна ў 1975-м годзе навукоўцы Акадэміі Навук БССР, у 2011 годзе – сябры Мінскага студэнцка-этнаграфічнага таварыства, а таксама гэта вынік работы аматарскага клуба “Калагод”. Усе звесткі аб гэтым абрадзе запісаны ад носьбітаў фальклору – старажылаў раёна, і з’яўляюцца ўнікальнымі. Напрыклад, калядныя песні ў свой час запісаны з вуснаў Вольгі Іванаўны Дуравай з Гончы, Ганны Іванаўны Татур з Каўбчанскай Слабодкі. Па драбніцах мы збіралі звесткі ў жыхароў Закуплення, Сушы, Коўбчы, Клі-чаўскіх Пасёлкаў, Вострава, Доўгае і іншых. Важна, што ў кожнай вёсцы раёна – свой варыянт выканання абраду. А гэта ўказвае на яго аўтэнтычнасць і архаічнасць. Так, дрэва з Калядою абдымалі ў Залічынцы, у Віркаве ляльку-Каляду рабілі з жытнёвага снапа. У Будневе, калі везлі бабку з Калядою і куццёю, людзі імкнуліся за-прасіць яе ў госці, бо лічылася, што яна за сабой прывядзе дабрабыт і шчасце ў двор гаспадароў. Вазочак жа цягнулі тыя, хто хацеў уступіць у шлюб.
Але паўсюль абрад “Цягнуць Каляду на дуба” завяршаў калядныя гулянні. Нашы продкі верылі: зацягнулі Каляду на дуб ( часам іншае дрэва) – будзе добры ўраджай. А дрэва збірала ўсю энергетыку і потым абараняла жыхароў ад нячысцікаў, давала ім моц, шчасце, здароўе.
А нам, удзельнікам свята, хацелася б выказаць шчырую ўдзячнасць асабіста Жанне Ачыновіч, метадысту РДК Тамары Астроўскай, музыкантам “Вечарыны”, удзельнікам клуба “Калагод” і ансамблю “Крыніца”, кіраўніку народнага аматарскага аб’яднання “Праца. Творчасць. Ініцыятыва” Анатолю Коўрыку і ўсім арганізатарам мерапрыемства. Прыемна, што і ў век камп’ютарных тэхналогій спадчына продкаў жыве. І нам хочацца ведаць яе, каб перадаць сваім нашчадкам, бо гэта крыніца духоўнасці беларусаў.
Ніна ІЗОХ.